Rakkauden tulee johtaa toimiin

Sota Ukrainassa on koskettanut kirkkoamme erityisellä tavalla, sillä valtaosa ukrainalaisista on ortodokseja. Kirkkomme reagoikin kriisiin välittömästi: piispainkokouksemme kehotti rukoukseen rauhan puolesta heti samana päivänä sodan puhjettua. Samoin kirkkomme yhteistyöjärjestöt esittivät vetoomuksensa Ukrainan sodan uhrien tukemiseen Filantropian kriisiavun kautta saman tien sotatoimien alettua.

Paimenkirjeessämme 26.2. me piispat selkeästi tuomitsimme Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan. Olen myös ottanut kantaa patriarkka Kirillin puheisiin, joita pidän surullisena pohjanoteerauksena.

Toistaiseksi jatkuvan keräyksen ensimmäinen avustuserä välitettiin jo 28.2. Ukrainaan Puolan ortodoksisen kirkon humanitaarisen avun järjestön kautta. Kirkko haluaa olla niiden tukena, jotka ovat sodan aiheuttaman inhimillisen kärsimyksen keskellä, sekä auttaa hyökkäyssodan alta pakenevia. Toimitimme rukoushetken Ukrainan suurlähetystön edessä 6.3. rauhan puolesta, ja tapasin myös Ukrainan suurlähettilään.

Avun antaminen on olennaisen tärkeää: kun rakkaus ohjaa elämää, emme voi ohittaa lähimmäisen hätää tai jäädä seuraamaan sivusta toisen kärsimystä. Ei – jokainen voi auttaa omien mahdollisuuksiensa mukaan.

Rakkaus on kristillisen elämän perustus ja kasvupohja. Ukrainan sotaa paenneiden auttamiseksi kirkkomme suuntaa varoja niin diakonia-apuun kuin hengelliseenkin apuun. Ukrainankielisen internetsivuston avaamisen lisäksi kirkkomme pyrkii palkkaamaan ukrainankielisen työntekijän. Vapaaehtoistyönä on seurakunnissa tarjottu muun muassa ruoka-apua.

Teemme kirkkona yhteistyötä viranomaisten ja eri yhteiskunnallisten ja ekumeenisten tahojen kanssa. Kansallisessa muistissamme on yhä omien evakkojemme vastaanotto, avun tarve ja yhdessä tekemisen välttämättömyys. Saapuvien suojaa hakevien joukossa on myös lapsia ja nuoria, joista osa on tullut yksin. Lasten oikeus koulunkäyntiin on turvattava, ja ortodokseilla on oikeus saada ortodoksisen uskonnon opetusta kouluissamme.

Useilla suomalaisilla ortodokseilla on ukrainalaistaustaisia ystäviä tai läheisiä, joten tämä kriisi koskettaa meitä monella tasolla, myös henkilökohtaisesti. Yksi osa kriisiä on lisäksi haasteet perheenjäsenten välisessä kommunikaatiossa niissä tapauksissa, joissa joku perheenjäsenistä asuu Venäjällä eikä löydy yhteistä käsitystä julkaistun tiedon oikeellisuudesta. Mutta totuus ei kuitenkaan pysy salassa.

Monilla on vilpitön halu auttaa eri tavoin. Kirkossa usko saa toimimaan ja rakkaus näkemään vaivaa. Rakkaus on rakentava voima: yhdessä me pääsemme näidenkin vaikeuksien ylitse. Kärsivällisyys, ystävällisyys ja vilpitön rakkaus kuuluvat uskoomme ja sen ilmaisuun. Rakkaus ei jää toimettomaksi, vaan kurottuu toista lähelle. Erityisesti nyt kriisin aikana olkaamme ihminen ihmiselle.

Karjalainen, maaliskuu 2022