Olet täällä

Kehotuspuhe Oulun metropoliitan Panteleimonin virkaanasettamisjumalanpalveluksessa Oulussa

Nimeen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen.

Tänään on toinen pyhäpäivä helluntain juhlan jälkeen. Oulun Pyhän Kolminaisuuden katedraalissa vietämme Oulun uuden metropoliitan, Korkeasti Pyhitetyn Panteleimonin, virkaanasettamisen juhlaa.

Tämän päivän evankeliumi puhuu ensimmäisistä opetuslapsista. Simon Pietari heitteli verkkoja järveen yhdessä veljensä Andreaksen kanssa. He olivat kalastajia. Jeesus sanoi heille: "Lähtekää minun mukaani, minä teen teistä ihmisten kalastajia." Tämä oli Pietarin ja Andreaksen kutsuminen. Tästä alkoi heidän kutsumuksensa täyttäminen. He saivat elämänsä tehtävän.

Kohta Jeesus näki kaksi muutakin veljestä, Jaakobin ja Johanneksen, selvittelemässä verkkojansa isänsä kanssa. Heidätkin Jeesus kutsui ja he lähtivät mukaan.

Sinutkin, Korkeasti Pyhitetty Panteleimon, on kutsuttu, ja sinä olet tullut mukaan. Sinut on lähetetty, ja sinä olet lähtenyt ja mennyt.

Vapahtaja tunsi laajan työmaansa. Hän tarvitsi työmiehiä käyttöönsä. Hänellä oli paljon opetuslapsia, mutta vain eräille heistä Hän saattoi uskoa erityisen hengellisen tehtävän. Äsken nimeltä mainitut olivat tavallisia ihmisiä heikkouksineen ja synteineen. Mutta ei Jeesus etsinytkään pyhiä. Hän pyhitti palvelijansa tehtäviinsä. Hän vuodatti armonsa heihin niin kuin kalliin öljyn.

Jokainen tuntee itsensä joskus pieneksi ja heikoksi. Emme aina luota omiin mahdollisuuksiimme kaiken sen edessä, mitä kohtaamme. Emme voikaan luottaa. Emme saakaan luottaa. Jos ajattelisimme monenlaisten paljojen asioiden tapahtuvan oman voimamme varassa, olisimme todella heikoilla. Gennesaretissa oli paljon kaloja, mutta ei niitä sieltä helposti otettu. Mutta kun Jeesus ohjasi kalastajien työtä, verkot lähes repeilivät kalojen paljoudesta.

"Minä teen teistä...", sanoi Jeesus ja käytti noiden ihmisten entisestä ammatista seurannutta vertauskuvallista ilmaisua. Ymmärrämme myös, että Hän teki heissä kaiken sen, mitä heidän uusi tehtävänsä edellytti. Heidän kauttansa ja heissä Hän toteutti oman tehtävänsä ja Isänsä tahdon.

Apostolit tekivät työtään maailmassa, sinne lähetettyinä, lähettäjänsä käskyjä noudattaen. Myös meille kaikille Kristuksen kirkon jäsenille on annettu velvoitus Jumalan Sanan eteenpäin viemiseksi. Viime kädessä työ ei ole ihmisen vaan Kristuksen. Mutta mekin saamme tehdä sitä tunnustaen Hänet, todistaen Hänestä, julistaen Hänen ihmeitään, rakastaen Hänen huonettaan ja kunniansa asuinsijaa antaen kuulua kiitoksemme äänen kaikissa maan äärissä.

Oulun metropoliittakunnan alue on laaja. Voimme tuntea, että sen kaukaisimmat kolkat pohjoisessa ovat oikeasti maan ja maailman äärissä. Mutta sielläkin asuu ihmisiä, sielläkin rukoillaan ja palvellaan Jumalaa.

Ilman, että annan sinulle muita ohjeita tai kehotuksia - tiedän Sinun ymmärtävän olemassa olevat odotukset ja tarpeet - toivon Sinun tukevan kolttakansamme kulttuuria myös sillä tavalla, joka näkyy ja kuuluu heidän kielensä käyttämisessä jumalanpalveluselämässä ja Raamatun Pyhän Sanan julistamisessa.

Muidenkaan keskuudessamme olevien kansojen edustajia ja pyrkimyksiä heidän hyväksi palvelemisekseen Sinä et unohda. Jokainen ihminen hiippakunnassasi olkoon Sinulle yhtä rakas. Tuo esiin Kristuksen rakkautta kaikille, kaikkialla ja kaikessa.

Paimentehtäväsi vilpittömän ja nöyrän toteuttamisen symboliksi annan Sinulle tämän paimensauvan.

Veljellisen yhteistyömme merkiksi ota myös vastaan tämä panagia ja muista kanssapalvelijaasi rukouksissasi.

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi