Olet täällä

Saarna kirkastusjuhlana Valamon luostarissa

Kuulemamme apostoli Matteuksen evankeliumi (Matt. 17:1–9) kertoo meille Kristuksen kirkastumisen Taaborin vuorella.

Kuusi päivää ennen kirkastumistaan Jeesus puhui opetuslapsilleen ensimmäistä kertaa kuolemastaan ja opetuslasten tulevista koettelemuksista.

Hän sanoi: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana" (Matt. 16:24–28).

Kuusi päivää noiden sanojen lausumisen jälkeen Jeesus otti evankeliumin sanojen mukaan Pietarin, Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen mukaansa ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen.

Jeesuksen menemistä Taaborille voidaan verrata Mooseksen nousemiseen Siinain vuorelle. Toisessa Mooseksen kirjassa olevan kuvauksen mukaan, myös Mooseksen kasvot säteilivät, koska hän oli puhunut Herran kanssa (2. Moos. 34:29–35).

Jeesuksen kanssa Taaborin vuorella olivat myös Mooses ja Elia. He edustivat Vanhan testamentin lakia ja profeettoja.

Tämän päivän kirkastustapahtumassa Taaborilla laki ja profeetat saavat täyttymyksensä.

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan ” (Matt 5:17).

Näin lausui valon ja kirkkauden vaatteeseen pukeutunut Kristus.

Myös Taaborin vuorelle kohonnut loistava pilvi on sama Herran läsnäolon merkki kuin Vanhassa testamentissa. Siinain vuorella Herra sanoi Moosekselle: ”Minä tulen sakean pilven sisällä luoksesi, jotta kansa kuulisi minun puhuvan sinun kanssasi ja siksi uskoisi myös sinua kaikkina aikoina” (2. Moos 19:9).

Tuo loistavan pilven valo on yksi ortodoksisen mystiikan keskeisimpiä termejä. Kysymyksessä on Taaborin luomaton valo. Sama valo, johon viitataan jokaisessa ortodoksisessa jumalanpalveluksessa.

Erityisen kauniisti tuosta valosta mainitaan ehtooveisussa. Nykysuomennoksen mukaan puhutaan pyhän "autuaasta ihanasta" valkeudesta.

Sana ”ihana” voitaisiin myös korvata sanoilla ”rauhallinen” tai ”iloinen”. Tuota kaikkea Taaborin luomaton valo meille tuo.

Taaborin valon juhlana kirkoissa siunataan uuden sadon hedelmiä ja vihanneksia. Ne ovat paitsi valon Jumalan ansioista kasvaneita myös meidän lahjojamme valon antajalle.

Tämän kaiken siunauksen keskellä voimme lausua opetuslasten tavoin: ”Meidän on täällä hyvä olla, oi armosta rikas Hyväntekijämme”.

 

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi