Olet täällä

Saarna toisena joulupäivänä Kuopiossa

Jumalasynnyttäjän kunniaksi vietettävän toisen joulupäivän ensimmäisessä evankeliumissa (Matt. 12:12–23) luettiin profeetta Jesajan ennustus (Jes. 42:1–4) Herran valitusta palvelijasta.

Tämä Matteuksen evankeliumi luetaan aina lauantaina Kristuksen syntymäjuhlan jälkeen.

Päivän evankeliumia seuraa kertomukset Jeesuksen ihmetöistä ja fariseusten epäily Vapahtajaa kohtaan.

Jesajan kirjan teksti, Jeesuksen ihmetyöt ja fariseusten epäily muodostavat yhdessä profeettojen ennustusten täyttymyksen.

Betlehemin seimessä eilen syntynyt Jeesus on todella se Vanhan testamentin ennustama ja ihmisten edestä kärsivä Herran palvelija, jonka nimeen kansat olivat panneet toivonsa.

Ajatus kärsivästä Herran palvelijasta ja palvelevasta kuninkuudesta on ollut alkukirkon ajoista lähtien Kristuksen ymmärtämisen avain.

Jumala ei tullut jouluna ihmiseksi palveltavaksi vaan palvelemaan muita. Taivaallinen kuninkuus ei ole hallitsemista vaan lohduttamista.

Myös tämä kerrotaan Jesajan kirjassa: ”Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani, sanoo teidän Jumalanne. Puhukaa lempeästi Jerusalemille ja kertokaa sille, että sen pakkotyö on päättynyt, että sen syyllisyys on sovitettu” (Jes. 40:1–2a).

Lohdutus syntyi eilen maailmaan.

Myös päivän toinen (Matt. 2:13–23) evankeliumi, joka kertoo pyhän perheen paosta Egyptiin, on Vanhan testamentin tapahtumien ennustusten mukainen.

Jeesus – uusi Israel – joutuu pakenemaan ensimmäisen Israelin tavoin omasta maastaan. Paluu kotimaahan oli uuden alku: kotia Jeesus ei sieltä saanut, vaan uusi Israel oli löytävä kotinsa vasta taivaassa. Tämä on Jeesuksen seuraajina myös meidän osamme.

Jeesuksen seuraaja oli myös Timoteus, Jumalan ihminen, jota apostoli Paavali neuvoi tämän päivän epistolatekstissä käymään uskon jalo kilpailu ja voittamaan omakseen ikuinen elämä (1.Tim. 6:12–16).

Tuo uskon jalo kilpailu oli Timoteukselle annettu neuvo kasvaa Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Se alkaa uskalluksesta todistaa, kuka on ”kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra”: Hän on näkymätön ja aina oleva kunnian kuningas.

Päivän toisessa epistolatekstissä (Hepr. 2:11–18) luettiin heprealaiskirjeen kohta, jossa kerrotaan, miksi Jumalan Poika tulee jouluna ihmiseksi.

Jumala tulee riistämään vallan kuolemalta ja päästämään vapaiksi kuoleman pelon sekä orjuuden alaiset. Kaiken tämän Hän tekee yhtenä meistä – veljiensä kaltaisena.

Vanhan testamentin profeettojen ennustus kärsivästä Herran palvelijasta, pako Egyptiin, todistaminen ja uskon jalo kilpailu ovat kaikki yhtä pitkää ja ikuisesti jatkuvaa kertomusta Jumalan läsnäolosta ihmisten keskellä.

Hän – kerran kärsinyt ja kiusattu – on nytkin keskuudessamme ja auttaa kaikkia meitä elämämme kaikissa koettelemuksissa.

”Tänään näkymätön luonto yhdistyy Neitseestä ihmisiin. Tänään ääretön olemus kiedotaan Betlehemissä kapaloihin. Tänään Jumala johdattaa tähden kautta tietäjät kumartamaan ja ennustamaan Hänen kolmipäiväisestä haudastaan kullan, mirhan ja suitsukkeen kautta. Sen tähden me veisaamme: Oi Neitseestä lihaksi tullut Kristus Jumala, pelasta meidän sielumme!”

26.12.2009

© Suomen ortodoksisen arkkipiispan kanslia, Liisankatu 29 A 8, 00170 Helsinki, puh. 020 6100 240, helsingin.hiippakunta@ort.fi