Pyhä uusmarttyyri Nikolaos Magnesialainen

Pyhä Nikolaos syntyi kristittyyn perheeseen pienessä Vähän-Aasian kaupungissa vuonna 1752. Hänen isänsä oli kuuluisan turkkilaisen johtomiehen aga Kara Osmanologlun tilanhoitaja. Nikolaos meni 22-vuotiaana kihloihin erään kotiseutunsa kristityn neidon kanssa saatuaan aikeelleen isänsä siunauksen. Häät oli suunniteltu pidettäväksi pääsiäisen jälkeisenä apostoli Tuomaan sunnuntaina. Sitä ennen Nikolaos lähti suorittamaan jotakin tehtävää Magnesian kaupungissa. Kaikkien tunteman turkkilaisen ylimyksen lähettinä hän sonnustautui matkaa varten komeasti punaiseen fetsiin ja turkkilaisiin jalkineisiin, jollaisia kristityt eivät periaatteessa olisi saaneet käyttää. Hänellä oli siihen kuitenkin lupa isännältään.

Kun Magnesian oikeudenpalvelijat näkivät Nikolaoksen pukeutuneen kristityiltä kiellettyihin vaatteisiin, he pidättivät hänet ja veivät tuomarin eteen, vaikka tiesivätkin sekä hänen että hänen isänsä olevan suuren agan palveluksessa. Tuomari alkoi kysellä häneltä, tahtoiko hän ehkä kääntyä islamiin käyttäessään vain muslimeille sallittua vaatetusta. Nikolaos vastasi rohkeasti: “Jumala varjelkoon, että koskaan kieltäisin uskoni. Käytän näitä vaatteita teidän muslimien luvalla, koska isäni on teidän palveluksessanne.” Tuomariin tämä ei kuitenkaan tehnyt vaikutusta, vaan hän määräsi Nikolaoksen ruoskittavaksi. Ensin häntä ruoskittiin kevyesti, mutta koska hän ei muuttanut mieltään, häntä lyötiin kerta kerralta yhä kovemmin. Pyhä Henki verhosi hänet niin suurella voimalla, että hän unohti kaiken maallisen, oman lihansa, vanhempansa, kihlattunsa. Toisen ruoskintakerran jälkeen hän julisti olevansa valmis kestämään kaikkein kauheimmankin kuoleman rakkaudesta Kristukseen. Kolmannella ja neljännellä ruoskintakerralla häntä lyötiin jo vatsaan, ja lopulta hänet heitettiin puolikuolleena vankilaan. Parin päivän kuluttua Nikolaos jätti sielunsa Luojansa käsiin ylistäen Herraa, joka oli tehnyt hänet otolliseksi kärsimään pyhän nimensä tähden.